2014/08/07

Karpaltunnelsyndrom

Hela graviditeten har jag försökt att motverka handledsbesvär. Men nu de senaste 3-4 morgnarna har jag vaknat med väkr i både handleder och fingrar. Alltså varje gång jag har vaknat (både för kissepauser på nätterna, och när jag vaknar på morgonen). Det är INTE skönt! Men samtidigt ska jag väl kanske vara tacksam över att det inte har kommit tidigare i graviditeten. Det slog mig just, att kanske blev det värre när jag var på pilates i måndags, när vi hade flera övningar där vi stod på alla fyra. Det belastar ju så klart handlederna...


Karpaltunnelsyndrom
I handleden sitter karpaltunneln, den rymmer senor och nerver som går vidare ut i dina fingrar. Liksom annan vävnad i handen kan den svullna upp under graviditeten och orsaka att nerver trycks ihop. Känslan blir stickande i handen och alla fingrar utom lillfingret. Värst brukar det vara på nätterna när händerna är i stillhet. På dagarna värms lederna upp genom användning, vilket lindrar symtomen. Besvären försvinner oftast några dagar efter förlossningen.

Symtom
* Stela fingrar och fingerleder
* Ont i handlederna
* En stickande känsla från handleden och ut i handen

Behandling
Försök att sova med händerna på kuddar. Det kan hindra att de svullnar och vätska samlas i dem. När du vaknar kan du försök att få igång cirkulationen i händerna genom att låta dem falla utanför sängkanten och skaka dem kraftigt. Det kan få vätskesamlingarna att skingras och mjuka upp händerna något. Speciella handledsskenor kan också underlätta.

Inga kommentarer: