2014/08/07

v. 37+5 minskade fosterrörelser igen samt UL

kl 12
Jag kände en pyttesvag puff från bebisen för 20 minuter sedan. Innan dess har jag inte känt någonting alls på 4 timmar! Jämfört med att jag normalt sett känner den nästan varje timme. Och nu börjar jag bli lite nervös... Men min fråga är, jag ska vara på UL för att kolla storleken på bebisen nu om 2 timmar. Om de säger att allt ser bra ut då, ska jag bara åka hem? Eller ska jag ringa FL för att be om ctg? För det är väl eg helt olika saker som kollas på UL jämfört med ctg på FL?

kl 13
Jag åt lite snabb lunch innan jag gick hemifrån och köpte en dricka på vägen. Jag har känt några små rörelser från bebisen den sista timmen, men fortfarande långt färre & svagare än brukligt.
Men som jag skrev tror jag att bara det här att gå på ett extra UL blir en avvikelse från vad som är normalt, så jag lägger extra stor vikt på allt annat...

kl 14 Mia Jag förstår att man kan tycka att ultraljud känns säkrare men jag tycker att ctg är en viktig parameter för att se hur barnet mår. Det är ett viktigt komplement! Ibland kan ctg ge mer för att man ska veta hur barnet verkar må just nu. För att barnet har ett hjärta som slår och bra med fostervatten behöver inte betyda att barnet mår bra. Det ingår inte alltid flödesmätning tex vilket speglar hur bra navelsträngen fungerar.
Jag tycker att man alltid ska ringa till förlossningen när man börjar känna sig orolig (även om jag är dålig på det själv). Det kan vara bra med en helhetskontroll. Ibland är det en självständig ul mottagning och de går inte in i din journal och får helhetsbegreppet dvs är du sjuk sen innan, hur har bltr varit etc etc

kl 15
Bebisen verkar må bra, men sonografen skickad mig till fl ändå, från början bara för att kolla ctg mm (pga att jag inte kände bebisen under fm). MEN så under UL upptäcktes det att lilla "skitungen" ligger med rumpan neråt!! (hjälp!) Så imorgon ska vi diskutera vändningsförsök alt ks... Bebisens vikt idag är 3490 gram, v 37+4.

kl 16
UL gick förhållandevis bra, bebisen väger 3490 gram i v 36+5. Tyvärr ligger skitongen med rumpan neråt! Och ville inte riktigt visa sig för sonografen (det var samma på UL i v 20). När jag frågade henne om att kolla lite extra, ang jag inte känt bebisen under förmiddagen sa hon själv att jag skulle gå vidare till avdelningen där de kollar ctg. Sedan följde hon mig upp dit! Ctg var jättebra, som vanligt jag som inte kände bebisens rörelser.
Det sista fick jag prata med en läkare som bokade in mig på vändningsförsök imorgon efter lunch. Snabba ryck! Men känns väldigt bra att de är så noggranna med allting.

kl 16 Mia Det kan vara därför du inte känt din lilla buse lika bra dvs pga att den ligger med rumpan ner. Hoppas vändningen imorgon går bra! Kram


Idag kl 14 BST ska jag tillbaka till Assesment unit för ett vändningsförsök. Jag känner liksom på mig att det inte komemr att gå så bra, eftersom bebisen inte varit det minsta samarbetsvillig under graviditeten, varken när vi har varit på UL eller när BM & GP har försökt att hitta hjärtat... Jag HOPPAS ju så klart att det går att vända den, för jag tycker det känns så himla läskigt med KS. Men hoppets stjärna lyser väl kanske inte jättestarkt... haha.

Å andra sidan tänker jag så här, ett planerat KS läggs ju gärna redan 1-2 veckor innan BF, och man vet precis vilken dag bebisen kommer ut. Medan jag är ganska säker på att jag annars kommer att gå över amximalt antal veckor (tror det är 14 dagar på "mitt" sjukhus).

Inga kommentarer: