2014/08/19

I slutet av graviditeten

Så där ja. Tisdag idag (v39+4), och BF om två dagar. Fattar du alltså? TVÅ DAGAR!!! Men jag är fortfarande VÄLDIGT säker på att jag kommer gå över tiden.
Min mamma gick över 8-14-6 dagar med respektive barn. Jag är mittenbarnet, så med mig gick hon alltså över 14 dagar! Och mannens mamma gick över 10 dagar när hon väntade honom. Så det känns inte om att jag har så mycket att hämta där...
Sammandragningar
De senaste 2-3 dagarna har jag börjat få mkt sammandragningar under kvällarna, inga som gör ont än, men ändå så att jag får lite svårt att fokusera på annat och de känns lite obehagliga.

Karpaltunnelsyndrom
Söndag/Måndag för en dryg vecka sedan vaknade jag för första gången med ont i fingerlederna (bloggade om det då). Det har blivit värre och värre för varje morgon. Eller inte bara på morgnarna, utan varenda gång jag ligger ner och sover. När jag vaknar så gör det ONT. Nu mer även i handlederna.

Mensvärk
De senaste 2-3 kvällarna har jag börjat känna av små små tillstymmelser av mensvärk. Det håller bara i sig någon minut och förvinner sedan helt igen. Men det är lite kul att märka att kroppen åtminstone börjar att förbereda sig.

Slemmiga flytningar
Sedan i söndags morse (v 39+2) har jag på morgnarna haft mer "glittrigt" slem på pappret när jag har torkat mig efter morgonkisset (idag även under tidiga morgonkissningar). Det är inte alls som att slemproppen har börjat att lossna, men NÅGOT händer liksom!

Ligamenten
Ligamentet på vänster sida har blivit oerhört känsligt. Det började strax efter att de lyckades att vända bebisen, och blir värre för varje dag. Första helgen efter vändningen åt vi på Hot House och därefter gick vi en sväng "på byn". Vi kom bort till Waterstone innan vi vände. Helgen som just var tog jag bussen till Hot House, och efter det kom jag bara till busshållplatsen utanför Nero. Sedan fick jag åka hem och min man fick åka vidare ensam för att fixa olika ärenden. De senaste dagarna har jag inte ens lyckats gå från soffan ut till köket (typ 8 steg) utan att det gör ont. Det gör ont när jag ska laga mat. Det gör ont när jag diskar. Igår tvingade jag mig ut med en(!) soppåse, och fick lägga mig i sängen och vila efteråt.

Senast v 42+0 blir jag igångsatt, om förlossningen inte startat av sig själv innan dess. Känns skönt att ha att måldatum, även om det är 16 dagar kvar tills dess...

Inga kommentarer: