2014/05/12

Något som kallas avslag...

Igår läste jag i vår FB-grupp om något som kallas för avslag. Detta är ännu en sak som det pratas ganska tyst om, och som jag därför har missat... Tjejernas summeringar är:
• Jag hade nog runt 6 veckor. Som början av mens kanske 2-3 v (om jag minns rätt) och sen successivt mindre de senare veckorna.
• Även om man inte blöder utan "bara" har flytningar så räknas allt upp till en månad efter förlossningen som avslag.
• Normalt är väl upp till 8 v efter? --- Det är som att kroppen tar igen alla missade menstruationer och kör dem på raken...
• Det är blödning från såret som blir där moderkakan släppt.
• Det är helt normalt att blödningen ökar igen fast man tror att det är på väg över. Det kan också komma klumpar med blod, ganska stora. Det man ska vara uppmärksam på är om man får feber, om det börjar lukta illa eller om man får ont. Då ska man söka vård, det händer att det sitter en liten del av moderkakan kvar som kan leda till infektion.
• Det gör inte ont alls, inte som mensvärk eller nåt. Det är väl mest obehagligt att man känner att det rinner. Såklart kan man vara öm efter förlossningen, och det är ju ett sår som ska läka. Men jag kan inte minnas någon smärta.
• Däremot när livmodern drar ihop sig, vilket den får en extra skjuts till att göra vid amningstillfällena, det kan göra ont.
• BM rekommenderade mig att duscha en gång per dag (kissade i duschen i två veckor så no pobs) samt att lufta underlivet mycket. När det bara var vi hemma så satt jag naken på underkroppen på en handduk med blå "kissunderlägg", som man kan ha med några från bb. Sen smörjde jag underlivet med olja varje gång jag duschade för att mjuka upp stygn, gjorde samma ska på bröstvårtorna efter dusch. Ekologisk doftfri olja är ingen farligt för barnet att få i sig.
• Badförbud och man ska ha kondom vid sex fram tills avslaget försvinner, samt inte använda tampong. Allt för att förhindra och minska risken för infektion!
• jag har tänkt att göra egna "padsicles" till augusti, läste om det på babybumps. Man köper maxi bindor, aloevera gelé och trollhassel gelé (tror jag det heter). Sedan kletar man lite gelé i bindorna för att sedan vika ihop dem igen och stoppa dem i frysen. Sedan är väl tanken att man kan använda bindorna efter förlossningen för att lindra och svalka underlivet samt samla upp blodrester. Tror de brukar nämna att man skall kolla så att geléerna inte innehåller alkohol.

Inga kommentarer: