2014/05/10

Finansiell lättnad

Igår var en bra dag!!

Den sista mars gick min anställning ut, och jag hade blivit lovad ersättning motsvarande en skattefri månadslön (settlement sum) från företaget och motsvarande en månadslön från staten (inte skattefritt).
Så kom mitt slutlönebesked i slutet av april - och settlement sum saknades! Jag mailade direkt till HR på min fd arbetsplats, och får till svar att mer sannolikt har jag inte inkommit med CA i tid.
CA betyder compromise agreement, som jag var tvungen att träffa en solicitor (advokat) för att vi båda skulle skriva under, annars skulle jag inte få några pengar. Jag träffade min solicitor den 1 april, och den 2 april hade jag min kopia av avtalet i brevlådan.
Senast den 7 april var min fd arbetsgivare tvungen att ha mitt CA för att urbetalningen skulle kunna ske. Detta sa jag till min solicitor, som svarade att set var inga problem. För advokatbyrån hade en låda där de stoppade alla papper som ska till min arbetsgivare, och någon därifrån tömmer den varje dag. Så när jag fick min kopia den 2 april trodde jag att allt var löst.

Men när slutlönen kom visade det sig alltså att jag hade trott fel! Efter fler mail fram och tillbaka med HR säger de att mitt CA kom in den 15 april! Jag fick hjälp av min sambo (den av oss som kan formulera sig brittiskt, med alla små nyanser av ursäkter och skit som de blandar in) och fick iväg ett nytt mail där vi förklarade vad som verkar ha hänt och skickade med "intyg" från min solicitor hur de hade gått tillväga med mitt CA. Mailet skickade jag sent på torsdag kväll.

Därefter dröjde det inte mer än några timmar (kl 13.44 på fredagen) innan jag fick svar från HR! Det var ett propert utformat brev som de skickade mig, där de förklarade att advokaten gjort fel, HR-avd hade inget avtal om att tömma ngn låda utan det var bara dokument för underhåll av byggnaden. Och den tömdes inte dagligen heller, som min advokat hade sagt till mig. MEN storheten i det här är, eftersom jag plötsligt fick ett riktigt brev, måste vi alltså vara många som har blivit drabbade. OCH inte nog med att jag får mina pengar utbetalda - jag får ytterligare £250 som "plåster på såren"!!! Jag är så jäklans lycklig!

Detta löser på inga sätt våra kommande ekonomiska problem, men att få ca £1000 in på kontot, som jag trodde var helt kört att få se, det var en faslig lättnad minsann! Så himla himla härligt!!!

Det jag fortfarande saknar är ersättning för en dag i mars när jag gick in och jobbade extra. Den tror jag dock inte att jag kommer se skymten av. Det är jävligt irriterande, men jag står iaf inte helt utblottad i maj!


En annan rolig sak på penningfronten: mina svärföräldrar ville bidra med £500 till barnvagn (och vi köpte en för £340!). Nu vet jag inte om vi får 500 ändå, som de sagt eller om vi bara får 340. Men oavsett så är det fint att få lite ekonomisk hjälp nu såhär.

Men det jag skulle berätta var att min sambos mormor ringde i veckan - och ville hjälpa till att betala barnvagnen! Haha! Nu vet jag inte alls hur mkt pengar vi får av henne, för det skulle hon bestämma när hon kom till banken... ;) Men jag gissar på några hundra pund där också kanske. Himla fantastiskt bra! Då ska vi nog råd med en säng till lilla pyret också!

Men en sak jag undrar - varför vill alla alltid hjälpa till att betala barnvagn? Är det för att vagn brukar vara så galet dyrt (när man inte köper begagnat som vi gjorde)? För vår vagn hade ju kostat närmar 10.000 sek om vi köpt helt ny.

Inga kommentarer: