2014/03/23

Kramp i vaderna

Därför får du kramp i vaden när du är gravid
Förutom alla andra graviditetskomplikationer som du stöter på när du är gravid kan du dessutom uppleva att du får kramp i vaden oftare. Detta beror på att graviditetshormonerna gör att kalciumomsättningen i kroppen ökar.

Kalcium har en central betydelse för musklernas förmåga att dra ihop sig och arbeta normalt. Om du får kramp ska du prova att töja muskeln. Det gör du genom att sträcka benet samtidigt som du drar tårna mot ansiktet. Du kan även göra denna töjning i förebyggande syft. Så här kan du undvika kramp: Töj och massera spända muskler Drick regelbundet - dålig vätskebalans kan orsaka kramper Använd stödstrumpor - finns bland annat att köpa på apoteket Använd bra och stabila skor på dina fötter
Källa: http://www.minbebis.com/kramp_i_vaden_gravid.html


Sedan har jag också hittat olika (mer eller mindre säkra) tips på Familjeliv.se.
• Det som hjälpte bäst var att ha stödstrumpor på dagen, och dricka mineralvatten, helst Vichyvatten. På natten kunde jag inte ha benen och fötterna för kallt, för då kom det direkt. När jag fick kramp spände jag foten mot säng-gaveln och då släppte det oftast rätt snabbt.
• Min lösning var stödstrumpor på dagarna och ett stort glas Grape Tonic på kvällen (tips från min BM) det funkade super och så gillar jag ju lite "surt".
• Pratade med min BM redan i vecka 20 om det och fick magnesium tabletter utskrivna. Har sen dess endst haft ett fåtal nattliga vadkramper. Magnesuim tabletter har även en lätt laxerande effekt på tarmarna vilket är pefekt nu i vecka 33 då tarmarna är helt orörliga.
• Drick Grape Tonic eller Grappo. Det innehåller kinin som hjälper mot kramperna. Funkar för mig i alla fall.

Inga kommentarer: