2014/07/24

10 juli - vaccinering av bebis?

Hur är det i Sverige nu, vaccineras bebisarna mot tbc? I England (eller iaf London) kan bebisen vaccineras innan man skrivs ut från sjukhuset. Tydligen är sjukdomen "relativt vanlig" här. Och enligt min mamma verkar den åter vara på "uppsving" i Sverige?
(1973 vaccinerades min storebror, men jag & lillbrorsan, födda 1978 & 1981 blev inte vaccinerade).

ML: Mina tjejer är vaccinerade mot tbc,detta gjordes vid 7 månader. Här vi bor får man erbjudandet om den, men den ingår inte i raden av vaccineringar...

VA: I Sverige vaccineras ej bebisarna om de inte finns någon risk att de utsätts. Liten vaccinerade vi när hon var 6 månader för farfar har haft det.. Kommer göra lika med bebben

Jag: Ok. En annan fråga också. Jag tycker det känns läskigt att vaccinera en lite bebis som bara är 1-2 dagar. Har ni någon åsikt om det? Samtidigt vill jag ju inte utsätta den för sjukdomen i onödan...

SE: Här vaccineras de om någon i omgivningen haft det eller om man ska utomlands till länder som är riskområden. Vi kommer inte vaccinera mot det för vi känner ingen som haft det

Jag: Tack Sigrid. Då antar jag att London är ett sk riskområde, eftersom de sa att det är en vanlig sjukdom här. Och här är ju rent ut sagt knöfullt med människor överallt, så bebisen kan komma i kontakt med sjukdomen praktiskt taget var som helst

AJ: I Sverige vaccineras barn bara om det finns ökad risk för att de smittas precis som andra skrivit. Hade vi haft någon släkting eller annan som vi ofta umgicks med som har tbc skulle vi helt klart vaccinera, nu känner vi ingen med det så då är det ju inte nödvändigt. Bor man i London och de där har praxisen att vaccinera dem redan på BB så är det nog bäst att göra det, de har nog fog för sin bedömning att det är bäst att göra så.

Jag: Tack Anna, jag börjar luta allt mer åt att det känns bättre att vaccinera bebisen ändå... Fast att det känns lite i hjärtat redan nu att utsätta hen för en spruta.

ES: Vi blev erbjudna d efter som Litens pappa är född i Senegal, men eftersom vi inte kommer resa dit och hälsa på släkt och bo i någons hem så är risken minimal att smittas av d. Jag skulle inte vacciner även om jag bodde i London då risken är sååå låg att få tbc, samt att biverkningarna så jobbiga. Bodde jag i ett u-land/baltiskt land skulle jag det, då d är vanligare.

Inga kommentarer: