2010/11/02

Funderingar kring vaccinationer

I morgon är det sista dagen med sprayet. På fredag ska äggen plockas ut och på söndag återförs de. Sedan är det bara att knipa med tårna och hoppas på ett underverk.

Tanken var att vi skulle till Asien i mitten av december. Som vanligt har jag varit slö och inte tagit tag i saker, denna gång vaccinationen. Har pratat med dem på IVF-mottagningen, som hänvisade till vaccinationsmottagningen som hänvisade tillbaka till "min läkare på det där IVF:et". Läkaren i sin tur (som inte är någon jag direkt känner) sa blankt nej med vaccin, att jag inte skulle utsätta kroppen för det nu mitt i behandlingen, och frankly så verkade hon inte särskilt intresserad av att ens lyssna på mina frågor och funderingar... Så i kväll var jag på en kvällsöppen vaccinationsmottagning - och jag svävade därifrån!

Vilken fantastisk kvinna jag fick prata med!! Hon ville inte vaccinera mig, utan att jag ska fokusera på det som är viktigast just nu - nämligen IVF. Däremot sa hon också att det inte är något problem med att vaccinera gravida kvinnor (tvärt emot vad jag hört alltså) utan bara att man inte vill göra det. T.ex. som nu med IVF vill de inte vaccinera för OM det inte fungerar ska man inte behöva undra om en vaccination ligger bakom ett misslyckande. Men i alla fall, hon var så varm och go och upplysande, och jag var så lycklig när jag gick därifrån.

Hon sa också att om det blir så att jag ska åka till Asien (alltså om det inte blir en bäbis) så går det bra att vaccinera sig mot Hepatit A (och något drick-vaccin mot diarré) fram till dagen innan man åker. "Difteri, Stelkramp och Polio" som jag tidigare blivit rekommenderad att ta behövs inte för just resan till Asien - men den bör jag fylla på snart ändå eftersom den behövs även hemma.
Utöver den ska jag komplettera med TBE så snart jag hinner, man skulle ta en tredje spruta 9-12 månader efter andra (som togs ca en månad efter första) men massa saker gjorde att jag aldrig kom iväg och tog den där tredje. Fick dock bekräftat att jag har skydd mot TBE redan nu, och när jag väl tar nästa så räcker det oavsett om jag tar den nu eller om två år.
Sedan avslutade hon med att berätta om att hennes dotter har två IVF-barn, 5 och 2 år gamla, och att allt gått så bra för dem (på ett positivt sätt alltså).

Sedan önskade hon mig lycka till, och tog ingenting betalt.
Helt underbar människa bara! <3

Inga kommentarer: